کد مطلب:210703 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:173

شاگردان جابر بن حیان
جابر بن حیان در سایه تعلیمات عالیه امام صادق علیه السلام و فراست و روحانیت و سیادت آن حضرت و استعداد و صداقت خویش شهرت جهانی گرفت و كسانی كه برای استفاده و استفاضه از مكتب جعفری شد رحال می كردند و جابر را با این قدرت علمی وحدت ذهن و شدت ذكاء كه در كمتر كسی جمع می شود مگر آنكه نبوغ او را مسلم سازد می دیدند و ذوق فنی و علمی می داشتند از جابر استفاده می كردند مخصوصا پس از حضرت صادق علیه السلام كه جابر تا مدت 12 سال پس از امام صادق علیه السلام می زیسته و منزلش مهبط فضلای علم و دانش بوده است.

ابن ندیم می نویسد بسیاری از محضر جابر بهره مند شدند كه از آن جمله است خرقی و او كسی است كه سكه خرقی در مدینه نسبت به او داده شده و ابن عیاض مصری اخمیعی زكریای رازی در كتاب اسامی مؤلفین در صنعت كیمیا می نویسد قال استادنا ابوموسی جابر بن حیان

و تردیدی نیست كه رازی شاگرد مستقیم و بلاواسطه جابر نبود زیرا او در اوایل قرن سوم می زیسته و جابر در سال 160 وفات كرده پس جابر را به نام استاد در تألیف و آثار یاد نموده.

حاجی خلیفه هم در كشف الظنون تصریح نموده كه پس از جابر بن حیان حكماء اسلام مثل سلمة بن احمد مجریطی و ابی بكر رازی و ابی الاصبع ابن تمام عراقی و طغرائی و صادق بن محمد بن امیل تمیمی و ابی الحسن صاحب الشذور كه هر یك از آنها در این فن در نهایت جد و جهد و كوشش بذل سعی نمودند و شهرت یافتند و متأخر از همه آنها جلدكی می باشد.

جلدكی ایدمر بن علی الجلدكی یا جلدقی متوفی 762 هجری اهل صناعت كیمیا



[ صفحه 140]



بوده و كتاب المكتب فی صناعة الذهب نوشته دیگری شرح بر آن به نام نهایة الطلب فی شرح المكتب نوشته كه نام مؤلف در متن كتاب نیست؟

شكی نیست كه دانشمندی چون جابر بن حیان كه در علوم طبیعی و ریاضی و مكانیك اولین مؤلف و متخصص عصر بوده مورد توجه دانشمندان مردم جهان بوده و از اطراف برای بهره برداری از محضر او خدمتش می رسیدند و از دانش و بینش او بهره مند می شدند.

جابر در زمان خودش بهترین وسایل ممكنه عصر را برای شیمی و فیزیك داشت مضافا به ایمانی كه دارا بود.